روتر
کنترلر چیست ؟ از Gcode و Mcode چه میدانیم ؟
بررسی مزایا و معایب دستگاه cnc
با قطعه ای به نام کلت یا فشنگی آشنا شوید
اسپیندل و نقش آن در cnc سنگ
سی ان سی سنگ 4 کله
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

آشنایی با واترجت و کاربرد آن در صنایع مختلف

واترجت ها موتور هایی آبی هستند که در واقع از تکنولوژی جریان فشار بالای آب برای برش اجسام سختی مانند فلزات، کامپوزیت، چرم و.. استفاده می کنند. برش واترجت فرآیند جداسازی حذف مواد است که می تواند مواد مختلف را بدون تولید بار گرما برش دهد. برای جت های پر فشار، آب با ساینده یا بدون آن مناسب است. برش واترجت جایگزین مناسبی برای فناوری برش سنتی است و بسیار مورد ستایش قرار می گیرد. این فناوری یک نوعی برش سرد است که در آن مواد با آب مافوق صوت یا آب و ساینده بریده می شوند و در نتیجه فرسایش می یابند. بنابراین، هیچ محدودیتی در مواد برش داده نشده برای فناوری برش واترجت وجود ندارد.

نگاهی کوتاه به تاریخچه واترجت

درسال ۱۹۵۰ میلادی شخصی به نام نورمن فرانز که یک مهندس منابع طبیعی و جنگلبانی برای برش و شکل دادن به الوار های غول پیکر بوده است تصمیم می گیرد دستگاهی بسازد که با استفاده از پاچیدن سریع اب برش را راحت و سریع تر کند. باهمه ی این تفاسیر واترجت تا سال ۱۹۷۰ پیشرفت زیادی نداشت اما در این سال یک محقق و مخترع دیگر توانست با اضافه کردن مواد دیگر که این مواد یک ساینده برای جریان اب بوده است اضافه کند ،و این کار به پیشرفت این فناوری کمک بسیار بزرگی کرد و از ان زمان رشد و پیشرفتش شروع شده و تا به الان متوقف نشده است.

کاربرد واترجت درچه مشاغل و فعالیت هایی می باشد :

دستگاه برش واترجت صنعتی می تواند با خروج پر فشار آب و یا همراه بودن با مواد ساینده انواع فلزات را برش دهد، همین خصوصیات باعث می شود در صنایع فلزی بسیاری کاربرد داشته باشد.

1- صنایع الکترونیک: برای ساخت مدار ها، اجزای ژنراتور ها، پوشش دهی سطح کابل ها و…
2- هوافضا: در صنعت هوافضا برای ساخت توربین ها و پنل ها، بدنه ی هواپیما ، قطعات موتور و بدنه هواپیما که آلیاژهای گوناگون دارد، تیغه های توربین و… از دستگاه برش واترجت استفاده می شود.
3- صنایع غذایی: در صنایع غذایی واترجت به دلیل عدم تولید گرما و بهداشتی بودن، قطعات مواد غذایی را برش و فرآوری می کنند.
4- معدن کاری: در معادن با استفاده از دستگاه برش واترجت کانی های معدنی را استخراج می کنند.
5- صنایع پزشکی: برای پاک کردن سطوح تجهیزات پزشکی، دندان، برش دادن پروتزهای مصنوعی بدن و…
6- معماری و هنر: برش قطعات ساختمانی، برش سنگ های ساختمانی، طراحی هنری بر روی دیوارها، واش بتن، حکاکی بر روی سنگ ها و…


انواع دستگاه های واترجت به شرح زیر می باشند :

دستگاه واترجت به دلیل خصوصیات و ویژگی هایی که دارد برای برش دادن در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد و در نتیجه گزینه مناسبی برای برشکاری و ماشین کاری است. دستگاه واترجت همان طور که قبلا هم ذکر کردیم دستگاهی برای خروج پر فشار جریان آب می باشد و در هر زمینه نام مخصوص به خود را دارد مانند واترجت سنگ یا بتن، دستگاه برش واترجت یا دستگاه واترجت صنعتی، واترجت دندان، واترجت لاغری، واترجت چربی و ....


اجزا و قطعات تشکیل دهنده واترجت :

  1. سیستم کنترلر
  2. سر برشی
  3. مخزن ساینده
  4. مخزن محافظ
  5. پمپ فشار قوی
  6. سیستم گذر x-y
  7. نازل

واترجت ها مزایای زیادی دارند که مواردی از آنها به شرح زیر می باشد :

1- سازگاری با محیط زیست: این دستگاه در حین کار و برش گرد و غبار و آلودگی تولید نمی‌کند بنابراین از این جهت خطرات موجود و معمول در ماشین کار کامپوزیت‌های الیافی و …را ندارد.
2- برشکاری سرد : یکی از برترین فواید و مزایای استفاده از برش با واترجت رامیتوان به این اختصاص داد که ذاتاً دارای خاصیت برشکاری سرد است و گرما ایجاد نمی‌کند.
3- انعطاف بسیار بالا : واترجت، به دلیل توانمندی بسیار زیادی که دارد می تواند گونه های مختلف و گوناگونی از برش ها را ارائه دهد  و زوایای سخت و سنگینی که که دیگر روشهای برش نمیتوانند انجام دهند هستند را به آسانی می توان با واتر جت انجام داد. به دلیل اینکه جت‌های آب با استفاده از آب و مواد ساینده برش می‌دهند می‌توانند با گونه‌های متفاوتی از مواد کار کنند.
4-  قیمت مناسب : دستگاه واترجت نسبت به دستگاه های برش دیگر به مراتب ارزانتر است همین امر در کنار مزایا و دیگر توانمندی های واترجت باعث شده استقبال بیشتری از سوی افراد داشته باشد.
5 -دارای حد ایمنی بسیار بالا.
6- نصب سریع همراه با برنامه.
 
بررسی معایب واترجت :

هنگام خروج از سطح آب، صدای خروج جت می تواند بسیار زیاد باشد.
ممکن است دستگاه های واترجت باعث آسیب به چشم ها شوند.
رطوبت و تماس مستقیم با آب، بنابراین در مواردی که باید از تماس با آب یا رطوبت زیاد ناشی از مواد، جلوگیری شود، امکان استفاده محدود است.
تصفیه آب دقیق لازم است و منطقی است.دفع لجن باید مشخص شود.
سرعت برش تا حدی کم، بنابراین در صورت عدم استفاده از فناوری چند هد، محدودیت های بالقوه ای در تولید در مقیاس بزرگ وجود دارد.















معرق سنگ

معرق سنگ، یک نوع معرق است که در تعریف این هنر می‌توان گفت؛ از کنارهم چسباندن سنگ‌هایی با اندازه و رنگ متفاوت، برش خورده و یا سنگ ریزه‌ها برای ساخت یک طرح هنری، طبق الگویی خاص، معرق سنگ به‌وجود می‌آید. از این هنر معمولا برای  پوشاندن سطوح بزرگ و تخت استفاده می‌شود تا طرح به خوبی خود را نشان دهد.
درخصوص تاریخچه معرق سنگ اگر بخواهیم صحبت کنیم متاسفانه اطلاعات چندان زیادی در دسترس نیز اما می توان به کاخ خورشید در دوره افشاره اشاره نمود که نشانه هایی از معرق سنگ و حجاری در آن دیده می شود.

کاربرد معرق سنگ به شرح موارد زیر می باشد :

1- در ساختمان ها و در کف لابی ها
2- در هتل ها
3- راهروها
4- ورودی ها
5- در کف سالن های پذیرایی
6- در صفحه انواع میزها

انواع روش های معرق سنگ که به شرح موارد زیر می باشد :

موزاییک : 

موزائیک از جمله قدیمی ترین روش های معرق سنگ می­باشد که از دیرباز تا به امروز بسیار کاربرد دارد. روش معرق سنگ به صورت موزائیک اینگونه است که ابتدا سنگ های رنگی را در قطعات کوچک به شکل مربع و یا اشکال هندسی ساده دیگر برش می­دهند و سپس هنرمند با کنار هم قراردادن این قطعات در رنگهای گوناگون، طرح از پیش تعیین شده ای را پیاده سازی کرده و این قطعات کوچک را در کنار هم و روی بستری مناسب ثابت می­کند. بسته به تشخیص هنرمند و با توجه به محل استفاده، ممکن است سطح کار پرداخت نیز بشود.

با اینکه تهیه معرق سنگ ساختمانی با این روش بسیار زمان بر بوده و به جز ابزار برش مستقیم سنگ، ابزار دیگری در تهیه آن نقش کلیدی ندارد، اما همچنان با گذشت سال ها و با وجود عیوب آن نسبت سایر روشها، جز روشهای متداول در ایجاد نقش به وسیله سنگهای رنگی می­باشد.

روش دستی :

روش کار معرق دستی به اینگونه است که ابتدا یک سنگ اسلب که معمولا از جنس تراورتن ارزان قیمت بوده را در ابعاد مورد نظر به عنوان زمینه کار انتخاب کرده و سپس با استفاده از دوده، طرح مورد نظر را روی آن پیاده سازی می­کنند. پس از آن خطهایی که به وسیله دوده روی سنگ پیاده شده اند با نواری از جنس برنز به ارتفاع حدود ۱۰ میلیمتر گرفته می­شود. این عمل باعث شده تا بین خطوطی که با برنز مشخص شده اند فضایی جهت قرار دادن قطعات رنگی ایجاد شود. در مرحله بعد الگوهای سنگهای رنگی از روی بوم برنزکاری شده تهیه گردیده و روی سنگ مورد نظر که قبلا به ضخامت ۸ میلیمتر بریده شده چسبانده می­شود. در این مرحله با استفاده از دستگاه سنگ دیواری (محک) قطعات رنگی مطابق الگو بریده شده و روی بوم مابین برنزها به وسیله چسب رنگی چسبانده می­شود. پس از چسباندن معرق دو مرحله ساب خورده و آماده استفاده می­گردد.

دستگاه واترجت :

این روش بر خلاف دو شیوه قبلی برپایه تکنولوژی و با استفاده از ماشین آلات پیشرفته انجام می‌شود. پس از انتخاب طرح برای اجرای معرق، آن طرح توسط کامپیوتر طراحی و رنگ‌بندی می‌شود. قطعات مختلف هر رنگ باید از نقشه اصلی جدا شده و نقشه اجرایی آن قطعه به زبان دستگاه طراحی شود.
این مرحله تعین می‌کند که دستگاه هرقطعه را چگونه برش دهد. سپس قطعات اصلی با استفاده از دستگاه واترجت برش زده می‌شود. دستگاه واترجت با استفاده از نقشه اجرایی و فشار آب فوق بالا قطعات را برش زده و آماده مونتاژ می‌کند. درمرحله بعد قطعات کنار یک‌دیگر قرار گرفته و با استفاده از چسب به یک دیگر متصل می‌شوند.

دستگاه cnc برش :

فرآیند کار در این روش مشابه روش قبلی یعنی استفاده از دستگاه واترجت می باشد.
دستگاه cnc با استفاده از نقشه طراحی شده در کامپیوتر، زمینه را با عمق تعیین شده حفر می‌کند، همچنین سنگ‌ها با رنگ‌بندی متفاوت و طرح‌های گوناگون برش خورده و براساس الگو روی سطح تراش خورده قرار می‌گیرند. در مرحله بعد سنگ‌ها باید با استفاده از چسب‌های رنگی و مخصوص، روی سطح چسبانده شده و پس از خشک شدن چسب ساب خورده و آماده استفاده می‌شوند.






سنگ روشویی

امروزه از سنگ ها برای ساختن روشویی در سرویس های بهداشتی استفاده می شود که باعث زیباتر شدن و مدرن تر شدن فضا می شود سنگ روشویی در انواع مختلف و رنگهای گوناگون طراحی می شود.
با استفاده از سنگ روشویی نظافت و تمیزکاری آن نیز بسیار راحت می باشد و از این بابت خیلی به نفع خانم های خانه دار می باشد.

روشویی ها را می توان از جنبه هایی نظیر سبک، آینه دار بودن یا نبودن از یکدیگر تفکیک نمود . طرح و رنگ های مختلف و متنوع این محصول سبب شده است که بتوانید آن را با تمامی بخش های دستشویی ست نمایید و متناسب با اندازه و سبک سرویس بهداشتی (دستشویی) نسبت به انتخاب، اقدام نمایید. از جمله انواع روشویی های سنگی می توان به: طرح آرمیتا، السان، آینه آناهیتا، آینه اشکان، سروش، سوشا، سیمین و کتیبه اشاره کرد. مدل های این محصولات تفاوت های بسیاری از لحاظ رنگ، سبک و مدل، اندازه و نوع کاسه با یکدیگر خواهد داشت و می توانید بستگی به نوع خواسته خود اقدام به انتخاب مدل مورد نظر نمایید.
ویژگی سنگ های روشویی :
سنگ های روشویی از همانطور که از اسمشان پیداست از جنس سنگ هستند همچنینی این سنگ ها یک دست می باشند و ترک و چاک ندارند. سنگ هتی روشویی از مقاوت بالایی برخوردار هستند و با یکبار خرید کردن این محصول تا سالسان سال نیاز به تغییر آن نمیباشد. 

همانطور که پیشتر توضیح داده شد این محصول جلوه بسیار خاصی را به محیط شما می بخشد.
بررسی مزایای روشویی های سنگی :
  1. طرح پذیر هستند : به هنگام سفارش این محصول شما می توانسید طرح و نقش مورد نظر خود را بر روی سنگ سفارش دهید. قابلیت حک کردن بر روی این سنگ ها موجود می باشد.
  2. استحکام بالا و طول عمر زیاد : به علت عدم فرسایش تا سالیان سال طراحی و نقش ایجاد شده بر روی سنگ می ماند و همچنین سنگ روشویی از مقاوت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
  3. راحتی در نظافت : سنگ روشویی در طول زمان تغییر رنگ نمی دهد و به خاطر جنس این سنگ نظافت و شستشو این سنگ بسیار آسان می باشد. معمولا جنس این سنگ ها مرمریت می باشد. مرمریت بسیار براق می باشد و همچنین در نظافت آن شما را به سختی نمی اندازد.
  4. زیبایی : سنگ روشویی ها ی مختلف با طرح و رنگ های گوناگون را حتما در رستوران ها و هتل های مختلف دیده ایم. این سنگ ها قابلیت همخوانی با دیزاین محیط را دارند. این سنگ ها بسیار زیبا می باشند و به جذابیت محیط کمک شایانی می نمایند.

بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ روشویی :

قیمت را می توان یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار بر خرید و یا عدم خرید محصول دانست و به همین دلیل حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. نوع سنگ بکار رفته برای روشویی، ابعاد، آینه دار بودن از ویژگی هاییست که در قیمت تاثیر خواهد گذاشت.

پایه آیفون های سنگی

امروزه با ظهور سبک های مختلف معماری و توجه بیشتر به داشتن نمای ساختمانی زیبا، عناصر و المان های متنوعی را به کار گرفته می شود که به واسطه ی آنها زیبایی نمای ساختمان را دوچندان کنند از این رو استفاده از پایه آیفون در سال های اخیر به عنوان عنصری که نماد زیبایی و لوکس بودن است رایج شده است. اما قاعدتا فاکتور زیبایی تنها دلیل استفاده از پایه آیفون نیست و مواردی همچون دوام و ماندگاری، تنوع در طرح و رنگ و اندازه، قابلیت همگون سازی با سنگ نمای ساختمان، نصب آسان و … نقش تعیین کننده ای در انتخاب پایه آیفون دارند.
پنل یا صفحه کلید آیفون در درگاه های ورودی مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری میتواند بر روی دیوار نصب گردد. اما قرار گرفتن پنل بر روی یک سطح شیب دار با زاویه و ارتفاع استاندارد بهترین حالت، جهت دسترسی و دید دوربین آیفون ها میباشد. حال برای اجرای این امر نیاز به یک پایه با ارتفاع استاندارد است که در عین حال زیبا و همگون با مصالح ساختمان باشد.

معروف ترین سنگ ها در ساخت پایه آیفون :
جنس سنگ های پایه آیفون میتواند از سنگهای تراورتن – گرانیت – مرمریت و یا مرمر باشد. درباره پایه آیفون هایی با جنس سنگ مرمر، به دلیل آنکه این سنگها خاصیت عبور دادن نور را از خود دارند، میتوان درون بدنه پایه آیفون های ساخته شده را چراغ گذاشت که در نور کم و شب جلوه بسیار زیبایی در درگاه ورودی ایجاد خواهد کرد.
پایه آیفون های سنگی تولید سنگ وزین در سبک های بسیار متنوع از کلاسیک، باستانی، مدرن و ساده در رنگ های متنوع طبیعی سنگ موجود است. سنگ این محصولات غالبا از ساب براق برخوردار است که نگهداری و نظافت از آن را بسیار ساده میکند.
ساختار این پایه آیفون ها متشکل از یک پایه (غالبا چهار وجهی و تو خالی) به همراه صفحه شیب دار رویی است. البته در برخی پایه آیفون ها، پایه متشکله توخالی نبوده و از سنگ یک تکه تشکیل شده است که از لحاظ قیمت و زیبایی در جایگاه بالاتری نسبت به دیگر پایه آیفون ها هستند.

تابلو سنگ

منظور از تابلو سنگ، سنگ نگاره ای است که طرح به صورت برجسته بر روی صفحه ای سنگی نقش بسته باشد. سنگ شاید جزو سخت ترین مواد برای این امر باشد اما همین امر است که سبب ارزشمند شدن و زیبایی خاص این محصول میگردد. تابلو سنگ ها قدمتی بسیار بالا و دیرینه دارند که در جای جای جهان بسیاری از تمدن های قدیمی توسط این حکاکی ها بر روی دیواره غارها و بناها شناسایی شده اند. ماندگاری و طول عمر بسیار بالا یکی از مزیت های تابلو سنگی است.

از طرفی میدانیم اجرای طرح و نقاشی نیاز به عملیات بسیار ظریف قلم بر روی بوم یا کاغذ دارد. اجرای این فرآیند بر روی سنگ بسیار دشوار خواهد بود که به مدد دستگاه های سی ان سی این امر میسر گشته است.
روش های قرار دادن تابلو سنگ ها در منزل یا مکان های دیگر به شرح زیر می باشد :
  • روی دیوار : سنگ عقیق جریان نور را از خود عبور میدهد. با کارگذاشتن پنل های ال ای دی در پشت این گوهر سنگ، نمایی بسیار زیبا با ترکیب رنگ و طرح زیبای این سنگ در خانه پدیدار خواهد گشت. برای این امر لازم است حداقل عرض سنگ ۵۰ سانت باشد.
  • استند :به عنوان دکوری بر روی کنسول یا میز که توسط استند چوبی به صورت ایستاده قرار گرفته است. حداقل عرض این سنگها ۱۵ سانتی متر هستند.

تابلو سنگ ها میتوانند دربرگیرنده موضوعات مختلفی مانند طرح یک شیء خاص – یک حیوان مانند اسب و عقاب و شیر – طرح یک نماد و موارد دیگر باشند.
امروزه با دستگاهه ای cnc ابن تابلو ها طراحی می شود که بالاترین دقت را دارند.
همچنین در مورد برخی سنگ های بسیار زیبا و قیمتی مانند عقیق تابلو سنگ میتواند یک قطعه برش خورده با ضخامت کم (زیر یک سانت) با شکل طبیعی باشد. چرا که طرح و رنگ این سنگ ها به قدری زیبا و چشم نواز هستند که نیاز به هیچ طرح و نوشته ای بر روی خود ندارند. علاوه بر این زیبایی، با قرار دادن این سنگ (عقیق) میتوان از تاثیرات بینظیر آن بر روح و روان و جسم برخوردار شد.

چسب سنگ و کاربرد و مزایای آن

چسب سنگ مقاومت بسیار بالایی داشته و برای محیط‌هایی که در معرض اسید، گاز، فاضلاب و حلال‌های نفتی هستند بسیار مناسب است. مقاومت این چسب پس از خشک شدن بسیار بالا بوده و در بازه دمایی زیر صفر تا 60+ بدون تغییر باقی می‌ماند. از این محصول برای چسباندن انواع سنگ‌های مصنوعی و طبیعی به یکدیگر یا سطوح سیمانی و پرکردن منافذ ساختمان و محل‌های مرطوب مانند حمام و دستشویی استفاده می‌شود.

چسب سنگ برای چسباندن سیمان، بتن، انواع سنگ‌های مرمر، گرانیت، کوارتز، سنگ مهندسی شده و سرامیک در ابعاد بزرگ به کار رفته و نوع اپوکسی آن از مقاومت بالاتری نسبت به پلی استر برخوردار است. چسب سنگ پلی استر پس از استفاده تغییر بسیار ناچیزی در حجم خود خواهد داشت و به همین دلیل برای پرکردن منافذ گرانیت و قطعات سیمانی و مواردی که نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد به کار می‌رود.

یکی از مزایای چسب سنگ مقاومت آن در برابر عوامل مخرب و تغییرات آب و هوا مانند سرما و گرما و نفوذ آب بوده و پس از خشک شدن مقاومت خود را در دمای بین صفر تا مثبت شصت درجه سانتی‌گراد حفظ خواهد کرد. این چسب علاوه بر مقاومت در برابر عوامل محیطی پس از خشک شدن در مقابل انواع حلال‌های شیمیایی مانند اسیدها، گازوئیل، نفت، گاز و روغن‌ها نیز مقاومت بسیار بالایی دارد.
 کاریرد دیگر سنگ چسب به شرح زیر می باشد :
1-نصب کاشی، سرامیک و قطعات سفالی
2-اتصال آجر روی رمپ
3-اتصال انواع فولاد به بتن
4-چسباندن قطعات پیش ساخته بتنی
5-مناسب برای اتصال انواع سنگ به سطوح عایق حرارتی فایبرگلاس

چسب سنگ دوجزئی بوده و در بسته بندی‌های تیوپی وسطلی موجود است. هاردنر یا سخت کننده مهم‌ترین عامل در کیفیت چسب سنگ بوده و همان طور که از اسم آن مشخص است باعث محکم شدن چسب می‌شود. قبل از هرچیزی این نکته را درنظر داشته باشید که محل کار تهویه مناسب داشته باشد تا گازهای ناشی از کار با چسب برای شما مشکلی ایجاد نکند. هنگام استفاده از چسب سنگ اولین کاری که باید انجام داد آماده‌سازی سطح موردنظر است برای این منظور ابتدا باید سطح مورد نظر را از هرگونه آلودگی، گرد و غبار و هر عاملی که باعث کاهش قدرت چسبندگی چسب می‌شود پاک کنید.

سطوح سیمانی را باید قبل از شروع کار چند بار مرطوب کرد. هم چنین سطوح گچی را 24 ساعت قبل از شروع کار با پرایمر بپوشانید. برای استفاده از چسب روی کاشی باید با استفاده از تیشه روی سطح ناهمواری ایجاد کنید.

پس از آماده‌سازی سطح چسب را داخل میکسر کاملا مخلوط کنید. هاردنر یا سخت کننده را باید یک ربع قبل از شروع کار به مواد اضافه کرد. مقدار هاردنر یک درصد حجم چسب است.

اکنون چسب آماده استفاده است. سطح موردنظر را با استفاده از فرچه کاملا با چسب بپوشانید و سپس سنگ‌ها را به آرامی روی سطح بچسبانید. پس از چسباندن سنگ‌ها به مدت 10 الی 15 دقیقه فرصت جا به ‌جایی آن‌ها را خواهید داشت. برای محکم‌ کاری می‌توانید با چکش پلاستیکی روی سنگ‌ها ضربه بزنید تا کاملا به سطح بچسبد.




تعریف سنگ کاری و سنگ کار

به شخصی که سنگ کاری را انجام می‌دهد سنگ کار گفته می‌شود. شخص سنگ کار قطعات سخت و نامنظم سنگ را تراشیده و به اشکال هندسی مناسب برای ساخت و ساز تبدیل می‌کند. این ساخت و ساز می‌تواند مرتبط با ساختمان باشد یا آثار هنری همانند مجسمه‌ها و اشیاء دکوری.

شما وقتی سفارشی به یک سنگ کار می‌دهید، او اندازه کار و ابزاری که باید به کار بگیرد را محاسبه می‌کند. سپس با توجه به نیاز مشتری، سنگ را تراشیده و به شکل دلخواه ایجاد می‌کند. این سنگ‌ها می‌توانند برای سنگ کاری دیوار، سنگ کاری کف ساختمان، یا ساخت آب نما، دودکش، باربکیو، شومینه و موارد دیگر از این قبیل بینجامد.
سنگ کاری به شکل دادن قطعات نامنظم سنگ به اندازه‌های دقیق برای ساخت و ساز یا ساخت دکور گفته می‌شود. این قطعات در نهایت در کنار هم قرار گرفته و یک سازه سنگی را ایجاد می‌کنند. این کار معمولا با قرار گرفتن سنگ‌ها کنار و روی هم و متصل شدن با استفاده از ملات مخصوص سنگ انجام می‌گیرد. هرچند این ترفند با توجه به اینکه سنگ کاری به چه منظوری انجام می‌گیرد می‌تواند متفاوت باشد.
سنگ کاری قدمتی دیرینه دارد. در دوران باستان، به دلیل مقاومتی که سنگ‌ها داشتند اغلب از آن‌ها برای ساخت خانه و سرپناه استفاده می‌شد. هرچند این کار بسیار دشوار و طاقت فرسا بود چرا که ابزاری که در آن دوره به کار گرفته می‌شد به اندازه ابزار امروزی پیشرفته و پرسرعت نبودند. با اینحال می‌توان سازه‌های سنگی خارق العاده‌ای از آن دوران یافت که به شکلی شگفت انگیز و زیبا ساخته و طراحی شده‌اند به طوری که نحوه ساخت برخی از این سازه‌ها حتی با وجود دستگاه‌های پیشرفته امروزی، مشخص نیست.

سنگ کاری امروزه اگرچه ساده‌تر و پرسرعت‌تر از گذشته انجام می‌شود اما همچنان پرکار و دشوار است. در حقیقت این کار علاوه بر یک کار صنعتی یک هنر به شمار می‌رود چرا که ظرافت‌های خاص خودش را دارد. همچنین سنگ کاری یک کار پرسر و صدا و خطرناک است چرا که در آن از ابزار خاص و گاهی سنگین و پرقدرت استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان دید برای اینکه یک نمای ساختمان با سنگ درست شود، دیوارها سنگ کاری شوند یا کفپوش‌های سنگی درست شوند چه مراحل پرکار و سختی طی می‌شود و همین می‌تواند یکی از دلایلی باشد که سنگ کاری نسبت به برخی دیگر از کارهای ساختمانی گران‌تر است.
اغلب اوقات از سنگ کاری برای ساخت و ساز در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این کار می‌تواند مربوط به ساخت دیوار سنگی، کفپوش سنگی یا پلکان سنگی باشد. هرچند سنگ کاری وسعت بیشتری از یک کار ساختمانی دارد و می‌تواند بخش هنری‌تری را شامل شود که می‌تواند سنگ کاری دکوراسیون یا حکاکی سنگ را نیز در بر بگیرد.
نکته‌ای که وجود دارد، برخلاف گذشته که یک ساختمان به طور کلی با سنگ ساخته می‌شد، امروزه سنگ کاری دیوار یک ساختمان شامل استفاده از یک لایه نازک از سنگ می‌شود. این کار می‌تواند به روی دیوارهای خارجی یا داخلی خانه انجام شود. معمولا ضخامت لایه سنگی که برای سنگ نمای ساختمان یا دیوارهای داخلی آن به کار می‌رود بین ۲۰ الی ۵۰ میلی‌متر است. هرچه این لایه سنگی نازک‌تر باشد سایز هر قطعه سنگ نیز کوچک‌تر می‌شود. برای کفپوش معمولا این ضخامت به کمتر از ۱۰ میلی‌متر می‌رسد. سنگ‌هایی که برای نمای خارجی ساختمان به کار می‌روند گاهی ضخامت بیشتری دارند و بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر می‌شوند.

اگرچه به نظر می‌رسد این کار فقط کار ساخت و ساز را شامل می‌شود اما یک سنگ کار می‌تواند سازه‌های سنگی را نیز تعمیر کند. برای مثال اگر دیوار خانه شما سنگی است یا از سنگ کاری در دکوراسیون خانه استفاده شده و حالا به مشکلی برخورده‌اید می‌توانید از یک سنگ کار برای تعمیر این عیب و ایرادها کمک بگیرید.

طراحی داخل منزل با سنگ

داشتن یک دکوراسیون داخلی با سنگ، میتواند زیبایی منزل شما را به اوج برساند. با اندکی خلاقیت و تمرکز و حتی ایده های جدید، قادر خواهید بود، شاهکار منحصر به فردی را خلق کنید. دکوراسیون سنگی به شما حس خانه های روستایی را میبخشد و این حس قابل توصیف نیست.

دکوراسیون سنگ، یکی ازقدیمی ترین، متریال در معماری به حساب میاید، اما استفاده کردن آن در مکان های مدرن و جدید هم امکان پذیر است. درادامه میخواهیم چند ایده جالب برای دکوراسیون داخلی خانه با سنگ را برای شما بیان کنیم، تا شما از آن بهره بگیرید و برای دکوراسیون منزلتان استفاده کنید.
یکی از ایده های جالب برای دکوراسیون داخلی میتواند استفاده از این ایده باشد. شومینه و تلویزیون دو نقطه اصلی در یک فضا به حساب میایند و هر کدام از این ها در مکان های خالی قرار داده میشوند، همچنین توجه ها را به خود جلب میکنند. پس شما از این موقعیت استفاده کنید و سنگ آنتیک را روی دیوار شومینه بگذارید تا بیشتر دیده شود و خود شما از دیدن آن لذت ببرید.
تابلوهای هنری با سنگ مرمر
ایده جالب دیگری با سنگ برای دکوراسیون داخلی شما می تواند، استفاده کردن از تابلوهایی با اثر هنری زیبا با سنگ باشد. توجه داشته باشید تابلو های دیگری هم وجود دارد که شباهت زیادی به تابلوسنگ دارنند و شما قادر هستید از آن ها هم بهره ببرید.
جزیره آشپز خانه با سنگ
جزیره وسط آشپز خانه قرار میگیرد و خود جزیره یک نمای زیبا به دکوراسیون خانه میدهد، تصور کنید اگر این جزیره از سنگ و با رنگ های جذاب ساخته شود چه نمای بی نظیری را به منزل شما میبخشد. همچنین جزی از جذاب ترین دکوراسیون های داخلی با سنگ به حساب میاید. توصیه میکنیم از ایده خارق العاده بهره ببرید و دکوراسیون منزل خود را منحصربه فرد بکنید.
سنگ های آنتیک را می توان در تمامی قسمت های موردنر نصب کرد و از زیبایی آن لذت برد. به عنوان مثال در دکوراسیون داخلی منزل از سنگ های آنتیک می توان در دیوار سالن پذیرایی، دیوارهای بین کابینت های آشپزخانه، کانتر، اپن، دیوار قسمت پشتی گاز، دکوراسیون های سالن و پذیرایی، در شومینه ها، ستون ها، دیوار سرویس بهداشتی و حمام و هر جای دیگری که به ذهنتان می رسد، استفاده کنید. زیرا همانطور که گفته شد سنگ های آنتیک مقاومت بالایی دارند و به سادگی تخریب نمی شوند. علاوه بر آن، زیبایی و منحصر به فرد بودن این سنگ منجر به شکوه و خاص بودن دکوراسیون داخلی منزلتان می شود.
بررسی ویژگی ها سنگ آنتیک :
همانطور که گفته شد سنگ های آنتیک از کنار هم قرار رفتن خرده های سایر سنگ ها به وجود می آید. به همین دلیل می تواند در رنگ ها و طرح های مختلف تتولید شده و با چینش های مختلفی روی قسمت های متفاوت خانه قرار بگیرد. خاص بودن و منحصر به فرد بودن نمای این سنگ ها باعث شده است که اغلب افراد براساس نیاز و سلیقه خود از آنها در قسمت های مختلف خانه استفاده کنند.

سنگ های آنتیک به سادگی و در کمترین زمان ممکن در قسمت های مختلف خانه نصب می شوند. علاوه بر آن، سنگ های آنتیک بسته به زیبا بودن و خاص بودنشان قیمت مناسبی دارند و غالبا تمامی افراد می توانند آنها را تهیه کنند.از ویژگی های منحصر به فرد این سنگ، این است که می توان آن را روی نماهای مختلف مانند گچ، سیمان و حتی سرامیک نصب کرد. علاوه بر آن، روی نماهای کهنه و قدیمی نیز به سادگی قرار می گیرند و نصب می شوند.سنگ های آنتیک بسیار مقاوم و با دوام هستند و در برابر هرگونه فشار، یخ زدگی، ساییدگی و حتی آتش از خود مقاومت نشان می دهند.