روتر
کنترلر چیست ؟ از Gcode و Mcode چه میدانیم ؟
بررسی مزایا و معایب دستگاه cnc
با قطعه ای به نام کلت یا فشنگی آشنا شوید
اسپیندل و نقش آن در cnc سنگ
سی ان سی سنگ 4 کله
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

با قطعه ای به نام کلت یا فشنگی آشنا شوید

کولت در واقع قطعه‌ای است که تیغه را در دستگاه CNC نگه می‌دارد و به همین دلیل یکی از اجزای اصلی این دستگاه است. این قطعه دور تیغه را به شکل حلقه یا گردن­بند فرا می­گیرد و تیغه را محکم در جای خود نگه می‌دارد. این قطعه قابل تنظیم است به نحوی که می‌توان آن را باز یا بسته کرد تا تیغه‌ها را عوض کنیم.
دستگاه‌های CNC مختلف به کولت‌هایی با ابعاد متفاوت نیاز دارند. آسان ترین راه برای اینکه بفهمید چه کولتی برای دستگاه شما مناسب است اندازه‌گیری طول و قطر کولت کنونی است. 
کولت‌هایی با اندازه مختلف می‌توانند تیغه‌هایی با ابعاد مختلف را نگه دارند. بنابراین قبل از خرید آنها یا شروع عملیات برش توصیه می‌کنیم محدودۀ بسته شدن گیرۀ کولت‌ها را چک کنید. مسلماْ وقتی‌که اسپیندل دستگاه با سرعت­هایی تا 24 هزار دور بر دقیقه می‌چرخد باید کولتی مناسب برای این کار را انتخاب کنید.
فشنگی شامل یک گیره فشنگی فنری و یک فشنگی است که برای ایمن و تنظیم کردن فشنگی بر روی ماشین تراش به هم پیوست شده اند.‌ گیره فشنگی فنری یک بوش فلزی نازک با یک سوراخ ماشین کاری شده دقیق به یک سطح خارجی مخروطی است. سه نظام دارای سه شیار طولی است که به وجه ها اجازه میدهد کمی حرکت فنری به سمت داخل برای گرفتن قطعه داشته باشند.‌ سه فشنگی نباید بیشتر از ۰،۰۰۵ اینچ بزرگتر یا کوچکتر از قطر قطعه ای باشد که باید گرفته شود. به همین دلیل است که گیره فشنگی فنری به صورت پیوسته با قدرنسبت ۱/۶۴ اینچ موجود است. برای اهداف معمول، گیره فشنگی فنری به ۱/۸ ۱ اینچ در قطر محدود میشود.فشنگی دقیق ترین وسیله برای گرفتن قطعات با قطر کوچک بر روی دستگاه تراش است. فشنگی شامل بوش فشنگی، میله کشش، چرخ دستی یا دسته برای حرکت میله کشش است.‌ گیره فشنگی فنری و فشنگی به هم بر روی فشنگی نصب شده اند. بوش فشنگی در انتهای سمت راست اسپیندل ماشین تراش نصب میشود. میله کشش از درون اسپیندل ماشین عبور میکند و به گیره فنری فشنگی پیچ میشود. زمانی که میله کشش توسط چرخ دستی میچرخد فشنگی را به درون مبدل مخروطی میکشد و محکم بر روی قطعه نگه میدارد.گیره های فنری فشنگی در اشکال مختلف برای گرفتن قطعات مربعی و شش گوشه به خوبی قطعات دایره ای شکل وجود دارند.
مهره کولت قطعه‌ای است که بر روی بدنه کولت بسته می‌شود و مجموعه فشنگی و ابزار را به بدنه کولت متصل می‌کند. اگر به قسمت داخلی مهره کولت دقت کنید، با یک برآمدگی مواجه خواهید شد. در واقع پس از بستن مهره کولت و سفت کردن آن، این برآمدگی بر روی شیار افقی که روی فشنگی ایجاد شده، قرار میگیرد و فشنگی را به خوبی در جای خود ثابت می‌کند. برای بستن مهره باید از آچار مخصوص استفاده کنید تا بتوانید آنرا به خوبی محکم کنید.
انواع کولت ها :
کولت‌‎ها بر اساس مدلشان شناخته می‌شوند که تفاوت آنها در ابعادشان است. کولت‌های ER8، ER11، ER16، ER20، ER25 و ER32 از متداول‌ترین نوع کولت‌ها هستند. کولت‌های ER8 و ER11 برای اسپیندل‌موتور‌های DC کوچک مورد استفاده قرار میگیرند و کولت‌های بزرگتر برای اسپیندل‌های صنعتی مناسب هستند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.