روتر
کنترلر چیست ؟ از Gcode و Mcode چه میدانیم ؟
بررسی مزایا و معایب دستگاه cnc
با قطعه ای به نام کلت یا فشنگی آشنا شوید
اسپیندل و نقش آن در cnc سنگ
سی ان سی سنگ 4 کله
سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

معرق سنگ

معرق سنگ، یک نوع معرق است که در تعریف این هنر می‌توان گفت؛ از کنارهم چسباندن سنگ‌هایی با اندازه و رنگ متفاوت، برش خورده و یا سنگ ریزه‌ها برای ساخت یک طرح هنری، طبق الگویی خاص، معرق سنگ به‌وجود می‌آید. از این هنر معمولا برای  پوشاندن سطوح بزرگ و تخت استفاده می‌شود تا طرح به خوبی خود را نشان دهد.
درخصوص تاریخچه معرق سنگ اگر بخواهیم صحبت کنیم متاسفانه اطلاعات چندان زیادی در دسترس نیز اما می توان به کاخ خورشید در دوره افشاره اشاره نمود که نشانه هایی از معرق سنگ و حجاری در آن دیده می شود.

کاربرد معرق سنگ به شرح موارد زیر می باشد :

1- در ساختمان ها و در کف لابی ها
2- در هتل ها
3- راهروها
4- ورودی ها
5- در کف سالن های پذیرایی
6- در صفحه انواع میزها

انواع روش های معرق سنگ که به شرح موارد زیر می باشد :

موزاییک : 

موزائیک از جمله قدیمی ترین روش های معرق سنگ می­باشد که از دیرباز تا به امروز بسیار کاربرد دارد. روش معرق سنگ به صورت موزائیک اینگونه است که ابتدا سنگ های رنگی را در قطعات کوچک به شکل مربع و یا اشکال هندسی ساده دیگر برش می­دهند و سپس هنرمند با کنار هم قراردادن این قطعات در رنگهای گوناگون، طرح از پیش تعیین شده ای را پیاده سازی کرده و این قطعات کوچک را در کنار هم و روی بستری مناسب ثابت می­کند. بسته به تشخیص هنرمند و با توجه به محل استفاده، ممکن است سطح کار پرداخت نیز بشود.

با اینکه تهیه معرق سنگ ساختمانی با این روش بسیار زمان بر بوده و به جز ابزار برش مستقیم سنگ، ابزار دیگری در تهیه آن نقش کلیدی ندارد، اما همچنان با گذشت سال ها و با وجود عیوب آن نسبت سایر روشها، جز روشهای متداول در ایجاد نقش به وسیله سنگهای رنگی می­باشد.

روش دستی :

روش کار معرق دستی به اینگونه است که ابتدا یک سنگ اسلب که معمولا از جنس تراورتن ارزان قیمت بوده را در ابعاد مورد نظر به عنوان زمینه کار انتخاب کرده و سپس با استفاده از دوده، طرح مورد نظر را روی آن پیاده سازی می­کنند. پس از آن خطهایی که به وسیله دوده روی سنگ پیاده شده اند با نواری از جنس برنز به ارتفاع حدود ۱۰ میلیمتر گرفته می­شود. این عمل باعث شده تا بین خطوطی که با برنز مشخص شده اند فضایی جهت قرار دادن قطعات رنگی ایجاد شود. در مرحله بعد الگوهای سنگهای رنگی از روی بوم برنزکاری شده تهیه گردیده و روی سنگ مورد نظر که قبلا به ضخامت ۸ میلیمتر بریده شده چسبانده می­شود. در این مرحله با استفاده از دستگاه سنگ دیواری (محک) قطعات رنگی مطابق الگو بریده شده و روی بوم مابین برنزها به وسیله چسب رنگی چسبانده می­شود. پس از چسباندن معرق دو مرحله ساب خورده و آماده استفاده می­گردد.

دستگاه واترجت :

این روش بر خلاف دو شیوه قبلی برپایه تکنولوژی و با استفاده از ماشین آلات پیشرفته انجام می‌شود. پس از انتخاب طرح برای اجرای معرق، آن طرح توسط کامپیوتر طراحی و رنگ‌بندی می‌شود. قطعات مختلف هر رنگ باید از نقشه اصلی جدا شده و نقشه اجرایی آن قطعه به زبان دستگاه طراحی شود.
این مرحله تعین می‌کند که دستگاه هرقطعه را چگونه برش دهد. سپس قطعات اصلی با استفاده از دستگاه واترجت برش زده می‌شود. دستگاه واترجت با استفاده از نقشه اجرایی و فشار آب فوق بالا قطعات را برش زده و آماده مونتاژ می‌کند. درمرحله بعد قطعات کنار یک‌دیگر قرار گرفته و با استفاده از چسب به یک دیگر متصل می‌شوند.

دستگاه cnc برش :

فرآیند کار در این روش مشابه روش قبلی یعنی استفاده از دستگاه واترجت می باشد.
دستگاه cnc با استفاده از نقشه طراحی شده در کامپیوتر، زمینه را با عمق تعیین شده حفر می‌کند، همچنین سنگ‌ها با رنگ‌بندی متفاوت و طرح‌های گوناگون برش خورده و براساس الگو روی سطح تراش خورده قرار می‌گیرند. در مرحله بعد سنگ‌ها باید با استفاده از چسب‌های رنگی و مخصوص، روی سطح چسبانده شده و پس از خشک شدن چسب ساب خورده و آماده استفاده می‌شوند.






تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.